Merken zijn associatienetwerken in de hoofden van de consumenten. Sterke merken kenmerken zich doordat zij associaties hebben die sterk en uniek zijn en die een merkvoorkeur genereren in het hoofd van die consumenten (strong, favorable and unique, Keller 2001). Als u weet hoe uw merk scoort op deze criteria weet u op welke fronten u kunt oogsten en waar u nog zult moeten zaaien. ProBAR® is ontwikkeld om juist deze associaties feilloos bloot te leggen.

De kracht van ProBAR®

De kracht van ProBAR® is dat het u laat zien wat de sterkten en de zwakten van uw merk zijn. Zo kunt u verder bouwen aan de sterkten, maar ziet u ook waar ruimte is voor verbetering. Zo kan het zijn dat uw merk wel veel associaties activeert, maar dat deze niet sterker zijn dan van uw concurrent, denk aan V&D. Of het kan zijn dat associaties wel sterk zijn, maar niet uniek voor de consument (gemak, bij bouwmarkten). Of, wat erger is, de associaties zijn negatief, denk aan UPC. ProBAR® stelt van alle associaties vast hoe sterk ze aan uw merk gekoppeld zijn, of ze voorkeur genereren en of ze uniek zijn.

Merken die reeds gebruikmaakten van ProBAR

Sinds de introductie van ProBAR® in 2004 hebben verscheidene bedrijven gebruikgemaakt van dit onderzoeksinstrument om de positie van hun merk(en) te versterken. Zo hebben Sony Benelux (‘second opinion’), Zeeuws Meisje (Unilever, sterkste associaties), Swedish Match (Justus van Maurik, Willem II en La Paz: merkportfolio-analyse) en AEGON Spaarbeleg (merkbeschadiging) hun voordeel gedaan met de inzichten die ProBAR® verschaft.

Sterke merken nog sterker maken

ProBAR® wordt de laatste jaren steeds vaker ingezet door (heel) sterke merken. Zij zijn vaak marktleider en hebben al een sterke merkpositie, maar zijn tevens vol ambitie. Door anders naar hun merk en markt te kijken, komen inzichten naar boven die concrete aanknopingspunten bieden om te groeien en het merk te versterken. We zijn dan ook trots dat we merken als ANWB, Chellomedia en Randstad verder kunnen helpen bij het realiseren van hun dromen en ambities.