16
SEP
2016

Branding en Crowdfunding

Crowdfunding is tegenwoordig dé manier om financiering te vinden voor startups, waarbij exposure op dergelijke platformen niet alleen kan leiden tot het bereiken van de vereiste financiële middelen, maar daarnaast ook tot het bereiken van consumenten. En door het bereiken van consumenten kunnen gelijk twee doelen worden bereikt. Allereerst wordt de offering bekend bij potentiele afnemers, waarbij crowdfunding als een marketingstrategie wordt gebruikt voor het bereiken van exposure. Maar daarnaast is het beschikbaar stellen van een product of service ook een mooie test om te zien waar je staat als startup. Hoe wordt de offering gewaardeerd en wordt de doelgroep op een juiste manier aangesproken? Hiervoor bieden crowdfunding platforms een zeer mooie uitkomst, maar natuurlijk wil je wel een succesvolle campagne voor voeren.

Een goede branding strategie kan de kans op een succesvolle campagne sterk vergroten. Wat namelijk blijkt uit veel succesvolle crowdfundcampagnes is dat het verhaal dat achter de offering ligt minstens zo belangrijk is als het product of service zelf dat wordt aangeboden. De hoofdvraag die beantwoord dient te worden in een dergelijke campagne is: Wie zijn wij? Allereerst komt hierbij natuurlijk de gedachte op van de founders, en ja dat is zeker belangrijk. Maar wat ook heel belangrijk is, is uit te leggen waar het merk voor staat. Wat representeert het merk, waar staat het voor en wat kan het betekenen voor een consument. Hierdoor licht je de  symbolische component van jouw merk toe en toon je aan meer te zijn dan de offering op het crowdfunding platform.

Uiteindelijk zou je zelfs kunnen stellen dat crowdfunden ook kan dienen als een tool om aan jouw merk te bouwen. Door jezelf te presenteren als waar het merk voor staat, wat het doet en wat de beweegredenen hierachter zijn, een groep personen aanspreken die “fan” worden van jouw merk en lering trekken uit de feedback voortkomend uit de campagne. Waaruit duidelijk naar voren komt dat branding een belangrijke rol kan spelen in verschillende stappen van het startup-proces, waaronder dus ook crowdfunding.