02
SEP
2016

Branding op z’n Indonesisch

In de zomerperiode ben ik eropuit getrokken om nog meer te ontdekken wat het mooie Indonesië te bieden heeft. Aangezien ik recentelijk nog anderhalve week in Jakarta had doorgebracht voor mijn scriptie over het ondernemersklimaat in Indonesië en daarnaast bezig ben geweest met branding for startups met 37º Celsius merkte ik dat ik wel met een andere bril naar sommige omstandigheden keek in het land. Een land dat voor een groot deel wordt gekenmerkt door een enorme aanwezigheid van zelfstandige ondernemingen die allemaal precies indonesie2hetzelfde zijn. Zo zijn er straten vol met eetkraampje die gebakken eend (Bebek Goreng) verkopen, het is echter lastig vast te stellen of een persoon al deze kraampjes aanstuurt doordat je letterlijk precies dezelfde vlaggen tegenkomt bij elk kraampje. Het grappige is echter dat de Indonesiër zelf geen moeite heeft om de juiste eettent uit te kiezen.

Deze overeenkomstigheid zie je terug in elke sector van de zelfbemande zaakjes, uiteenlopend van visverkoper tot verkoper van horloges. Treffend is echter dat deze overeenkomstigheid wel afneemt bij de echte start-ups in Indonesië. Een mooi voorbeeld is het enorm groeiende Go-Jek (wat inmiddels bijnaGojek 37°Celsius Branding voor startups geen startup meer genoemd mag worden). Een bedrijf dat voornamelijk bekend staat om de motorfiets taxi’s, wat dan ook direct de reden is voor de naam. Go-Jek is namelijk afgeleid van het Indonesische woord Ojek (motorfiets taxi) en op deze naam zijn meerdere diensten voortgekomen. Het logo is karakteristiek voor wat ze aanbieden; een motorfiets met digitale signalen, wat de standaardisatie van Go-Jek representeert. Op straat is een Go-Jek chauffeur zeer gemakkelijk te identificeren door de groene helm met logo, met daarnaast de karakteristieke jasjes die de chauffeurs dragen. Het is overduidelijk dat hier sprake is geweest van een zeer sterke branding strategie bij een snelgroeiende startup. Wat alweer aantoont hoe belangrijk een goede branding strategie is, zelfs in het groeiende Indonesië.