Missen we iets binnen onze eigen content strategie?

Brutal honesty is onze guiding principle. En met die eerlijke blik kijken we ook naar onszelf. 37°Celsius werkt als strategisch merkbureau aan de inzet van merken als kompas, waarbij wij samen de juiste koers bepalen op basis van zowel theoretische als praktische inzichten. Een unieke uitdaging die hierbij komt kijken ligt in het varen van onze eigen merkkoers. Hoe vaak moeten wij als bureau content delen? Hoe houden we onszelf zichtbaar, zowel offline als online? En welke kanalen gebruiken we hiertoe?

De vragen hierboven hebben geen eenduidig antwoord: tot nu toe delen we onze content exclusief op LinkedIn, vaak met een link naar onze website, alwaar we ons eigen merk volledig kunnen toelichten. Voor ons als branding bureau is LinkedIn een kanaal waar wij B2B-leads op grote schaal kunnen bereiken, en een kanaal dat aansluit bij onze business development targets. Lees ook onze eerdere blogpost over het inzetten van content marketing om die targets te behalen. Wat LinkedIn onderscheidt van andere sociale netwerksites, is dat LinkedIn buitengewoon interessant is voor B2B-marketeers. Het platform wordt bij uitstek gebruikt door besluitvormers uit de branche en opinieleiders; een unieke en relevante post kan door het LinkedIn-algoritme zo bij de ‘juiste’ persoon terecht komen.

 

Nieuw kanaal?

Geïnspireerd door onze website-redesign en de kick-off van onze zakelijke LinkedIn pagina (volg jij ‘m al?) zijn wij de afgelopen weken ook gaan kijken naar een mogelijke uitbreiding van onze content-strategie. Zijn er online kanalen die wij over het hoofd zien? De ontwikkelingen van social media kanalen in Nederland zijn relatief stabiel: zo is het aantal LinkedIn-gebruikers het afgelopen jaar gestegen met een bescheiden 6%. Er springt er één bovenuit: TikTok. Dit kanaal is wereldwijd aan een opmars bezig, en in Nederland is het gebruik van dit kanaal in het afgelopen jaar met 149% gestegen (onderzoek Newcom.nl). Hoewel TikTok van huis uit gericht is op tieners en jongeren, hebben in 2020 ook dertigers en veertigers dit kanaal ontdekt. Hoewel een relatief laag percentage van deze doelgroep hier al op zit, spenderen zij er meer tijd op dan op andere sociale mediakanalen. Specifiek kijkend naar onze doelgroep, klantenbestand en lead generatie strategie blijft TikTok nog iets te ‘jong’ voor ons. We sluiten niet uit dat je ons team in de toekomst ziet meedansen op de nieuwste TikTok-trends, maar vooralsnog zien wij dit niet passen bij onze workflow: het entertainen en informeren op merkgebied op een gestructureerde wijze.

Bij het zakelijk gebruik van Instagram hebben we daarentegen wel wat langer stilgestaan. Naast brutally honest is onze persoonlijke aanpak een uniek kenmerk van 37°Celsius. Instagram, als visueel kanaal bij uitstek, sluit hierbij aan. Hier kunnen we namelijk vooral op beeld een inkijkje geven in onze manier van werken, waar wij bij LinkedIn dat op geschreven wijze doen. Door het uitwerken van een visueel aantrekkelijke én interessante feed, kunnen wij op Instagram meer diepgang geven aan ons merk en boodschap. Door het delen van ‘behind the scenes’ beelden en teamfoto’s kunnen wij iets laten zien wat op LinkedIn wat lastiger is: het gevoel wat je ervaart als je met of bij 37°Celsius werkt.

Makkelijk zal het niet zijn om een nieuw kanaal te starten: van het uitzoeken van welke content aanslaat (en wat vooral ook niet!) tot het gestructureerd vergaren van nieuwe Instagram-volgers, zullen we intern een aantal nieuwe workflows moeten toevoegen. We geloven echter dat deze investering het waard is, wanneer wij ons merk op een nieuwe manier hebben kunnen laten etaleren. Volg je ons op deze reis? https://www.instagram.com/37celsius.nl/

Deel dit bericht: