Een brutally honest plot twist

Vorige week woensdag zag onze werkdag er wat anders uit dan normaal. Tafels vol met acrylverf, ezels en witte doeken. Deze dag stond in het teken van brutally honest verven, met het doel om een stukje van onszelf en 37°Celsius te verwoorden in kunst.

Zonder dat we wisten wat we precies gingen doen begon de schilderworkshop van Rebecca. Nadat we een introductie kregen over de betekenis van kleuren moesten we allemaal een kleur mengen voor onszelf en daarmee de achtergrond van ons doek vullen. Het idee was dat de gekozen kleur iets over jou vertelt, waar je later ook een uitleg bij kon geven. Nadat iedereen een mooie kleur had gekozen, en Rowan zwart, gingen we verder.

Nu moesten we voor onszelf een woord of zin opschrijven die voor ons 37°Celsius omvat. Vervolgens werd dit woord de inspiratie voor het beeld wat op het doek zou komen. Pinterest en Google mochten ook even gebruikt worden om wat beeldideeën te vormen bij ons eigen woord. Na wat uitleg van Rebecca over contrasterende kleuren en compositie gingen we aan de slag en verschenen er langzaam allerlei creaties op de doeken. Gelukkig was Jacqueline aanwezig om dit alles voor ons vast te leggen!

Brutally honest plot twist…

“Nog 5 minuten!” klonk het. Inmiddels was de kunstenaar in ons ontwaakt en was iedereen stiekem best trots op wat ze gemaakt hadden. Alleen nog even de puntjes op de i zetten. Althans… dat dachten we. In plaats van ons eigen schilderij afmaken, moesten we twee plaatsen opschuiven naar het doek van een collega.

Nu kwam de ‘brutally honest’ aard van de workshop naar voren: we moesten aanpassingen maken op het werk van een ander, om vervolgens te beargumenteren waarom dit het verhaal van het doek sterker of passender maakte. Zeggen waar het op staat, ook al is het niet altijd leuk. Eerlijke en opbouwende kritiek om tot een beter eindresultaat te komen, als team.

Hoewel deze brutal honesty in het DNA van 37°Celsius zit, raakte Jorn toch even licht in paniek toen hij Guus achter zijn doek zag staan, net nadat hij complimenten had gekregen van Rebecca over zijn kunsttalent. Uiteindelijk voegde Guus wat kleurrijke spetters aan de gloeilampjes van Jorn toe, die het woord “ideeën” symboliseerden. Deze extra spetters waren volgens Guus omdat de veelheid van ideeën ook wel eens voor chaos zorgen, een eerlijk en valide punt. Zo werd uiteindelijk ieder van de kunstwerken sterker omdat we elkaar durfden aan te vullen en verbeteren.

Gedachte achter de kunstwerken

De kunstwerken moesten iets zeggen over wat wij zelf als persoon toevoegen aan 37°Celsius, hoe wij 37°Celsius zien of een combinatie. Van achtergrondkleur tot beeld, er kwamen compleet unieke en verschillende schilderijen uit. Ieder schilderij met een eigen betekenis, inclusief interessante en eerlijke aanvullingen van de rest. Welk woord of zinnetje wat betrekking heeft op 37°Celsius wordt uitgebeeld, en van wie is welk schilderij?

Creativiteit & logica – Milou

“Bij 37°Celsius maken we veel gebruik van logica. Dit heb ik gesymboliseerd met de hersenen, die ervoor zorgen dat wij logisch kunnen denken. We onderzoeken graag van alles zodat we écht weten hoe iets zit. “The right decisions for the right reasons” is voor ons erg belangrijk. Weten waarom je een bepaalde keuze maakt. Deze onderbouwing helpt ons bij opdrachtgevers ook vaak om mensen mee te krijgen in beslissingen. Pal tegenover deze logica staat onze creativiteit, die te zien is in alle vrolijke kleuren. Want branding vraagt ook om nieuwe ideeën, pakkende content en leuke initiatieven. Geen idee is te gek voor 37°Celsius, zoals deze schilderworkshop bijvoorbeeld. ;)”

Ideeën – Jorn

“Bij 37°Celsius barst het van de ideeën. De ene nog beter dan de ander. Samen met elkaar brainstormen we elke dag weer over de vraagstukken van en oplossingen voor onze klanten. Maar ook ideeën met betrekking tot de groei van Celsius zelf.

De door mij gekozen (gloei)lampen symboliseren deze kleurrijke ideeën en energie. Britt voegde terecht een rood kruis toe aan mijn schilderij om daarmee aan te geven dat lang niet alle ideeën tot uitvoering komen. Hoe goed of leuk we onze eigen ideeën vinden, moeten we onszelf blijven afvragen: ‘Does is make the brand grow stronger?’ Met soms als gevolg: ‘Leuk idee, gaan we niet doen!’”

Verbinding – Maartje

“Verbinding staat centraal in ons werk. Verbinding met het merk. Met elkaar. Met de klant. Om ervoor te zorgen dat een merk echt gaat leven in een organisatie, zet 37°Celsius zich vaak in om draagvlak voor het merk te creëren. Om mensen weer opnieuw te inspireren voor hun eigen merk. De krachten ervan te laten inzien, en de potentie die het nog heeft in de toekomst. Wanneer werknemers zich meer verbonden voelen met het merk waar zij voor en mee werken, zorgt dat ook voor veel meer plezier. En dat vinden wij bij 37°Celsius ook altijd heel belangrijk. De puzzelstukjes visualiseren dat het een proces is dat je samen doorleeft. Dat de cirkel niet meteen rond is, maar je door buiten de kaders te denken wel tot creatieve oplossingen komt. Jorn heeft aan het werk nog wat sprankeling toegevoegd. Want wij grappen hier op kantoor ook wel eens dat we “inspirators” zijn.”

Aanstekelijk – Guus

“Inspirerend was mijn allereerste gedachte bij 37°Celsius. Zoals Jorn ook aanstipt zijn alle ideeën welkom, die vrijheid en die openheid voor ideeën werkt heel inspirerend. Toen ik ging zoeken naar een afbeelding van inspirerend kwam ik een afbeelding tegen met de quote “inspireren: dat werkt aanstekelijk”. Dit vond ik zo toepasselijk en origineel dat ik heb gekozen voor Aanstekelijk. Vandaar ook mijn aansteker! Daarnaast heb ik gekozen voor de typische BIC merk. Een sterk merk dat op een bepaalde manier bekend is in veel verschillende markten, zoals de welbekende aanstekers en pennen maar ook surfplanken en boten. Daarnaast heeft het natuurlijk de kleuren van ons logo, wat erg mooi is meegenomen!”

Voice of the brand – Jorge

“Mijn schilderij gaat over brutal honesty. Voor mij begon dit bij honesty, daarom heb ik als achtergrond licht blauw gekozen. Eigenlijk is blauw al sinds jaar en dag mijn lievelingskleur, meer diepblauw eigenlijk, maar voor honesty moet het licht en luchtig zijn. Je moet er doorheen kunnen kijken.

Heel veel woorden zijn eigenlijk niet te verbeelden, het is iets wat je moet begrijpen en voelen. Op een gegeven moment vond ik een plaatje van een microfoon waar de woorden brutal honesty bij stonden. Dit deed mij denken aan één van onze opdrachtgevers, die ons letterlijk de stem van het merk heeft gegeven. Ze zeiden dat ze het heel krachtig vonden als wij namens het merk spraken omdat zij altijd bezig zijn met sales, marketing, productontwikkeling, ICT, maar eigenlijk niemand praat namens het merk. De stem van het merk is eigenlijk een prachtige verbeelding van brutal honesty. Het merk mag dan aangeven wat het nodig heeft om te groeien. Heel vaak zijn dit dingen die ten koste kunnen gaan van andere investeringen maar het merk moet wel eerlijk blijven en zeggen wat het nodig heeft. Niet in een hoekje gaan zitten afwachten maar onbevangen zeggen wat het wil. Dit is een rol die wij vaker hebben.”

Brutally honest – Rowan

“Brutaal, maar wel eerlijk. Doet dat soms pijn? Ja, dat wel. Is het goed bedoeld? Dat 100% zeker!

Bij 37°Celsius zijn we er trots op dat we brutally honest durven te zijn. Onze adviezen zijn wetenschappelijk onderbouwd en we zijn niet bang dit te delen, al wekt dit soms wel bepaalde gevoelens op. Ook dat zorgt dan weer voor een goed gesprek. Brutaal en eerlijk zijn kernwaarden die ik persoonlijk deel. Omdat brutally honest uit een pure goede intentie komt, en enkel een middelvinger een verkeerd beeld kan scheppen, is een hartje, in gedachte, op zijn plaats. Want ook al hebben we soms een grote mond, het komt altijd uit een klein hartje.”

Eerlijk & energiek – Britt

“Ik heb gekozen voor een turquoise achtergrond, groen en blauw. Het doet mij denken aan de zee, rust, natuur, leven, geluk, eerlijkheid en vertrouwen. Dat vind ik belangrijke dingen. Bij het kiezen van een woord bij 37°Celsius ging ik voor “eerlijk en energiek”. Ik googelde even en mijn oog viel op een plaatje van een gele vlinder: als nieuw begin (van een merk). Ik maakte de vlinder geel met zwart en wit, net als ons logo. Verder koos ik een rode bloem voor energie/passie. Milou voegde daar nog feedback aan toe, namelijk dat een zittende vlinder niet zo energiek over komt als een vliegende, en schilderde er een mooi klein oranje/rood (energieke kleur) vliegend vlindertje bij. Daarna kwam Jorge nog met de finishing touch, een vergrootglas. Deze had volgens Jorge zowel betrekking op mij als op 37°Celsius, namelijk het zijn van nieuwsgierig en onderzoekend.”

Conclusie

Met een krachtige symbolische conclusie: wees brutally honest, help elkaar, sta open voor de visie van een ander, communiceer en werk als een team! Of het nu gaat om een kunstwerk, een merk, of intern in een bedrijf. Samen ontdekken wat werkt, en wat niet! Zo adviseerden we Jorge het te houden bij brand consultant en zijn kunstcarrière te laten voor wat het is.

Deel dit bericht: