7 manieren om je merknaam gedenkwaardiger te maken

De creatie van een krachtige merknaam

Een merknaam is vaak een van de eerste dingen waar een potentiele entrepreneur aan denkt. Maar de gekozen merknamen zijn meestal niet zo sterk als ze zouden kunnen zijn, ten minste vanuit een branding perspectief. Een van de beste manier om jouw merk (en logo) te evalueren is door middel van de gevalideerde 6 criteria van Keller (gedenkwaardigheid, betekenisvolheid, likable, overdraagbaarheid, aanpasbaarheid en beschermbaarheid). Deze post zal een van deze 6 criteria behandelen, namelijk de gedenkwaardigheid van een merknaam.

Gedenkwaardigheid

Een van de makkelijkste wegen om het bewustzijn van jouw merk te vormen (het begin van de creatie van liefde voor jouw merk) is om gedenkwaardig te zijn. Het hebben van een merknaam die blijft hangen in het hoofd van jouw (potentiële) consument, plaveit de weg om jouw merk geliefd te maken. Ik kan mij voorstellen dat dit als vanzelfsprekend en simpel om te bereiken klinkt. Echter, de creatie van een gedenkwaardige merknaam faalt vaker dan dat het wel wordt bereikt. Deze post zal jou inzicht geven in hoe je jouw merk gedenkwaardiger kan maken. Door middel van 7 tips wordt u in staat gebracht om aan jouw eigen merknaam te kunnen werken.

De 7 tips voor een gedenkwaardige merknaam

1. Onderscheidenheid

De eerste manier om de gedenkwaardigheid van jouw merknaam te vergroten is door middel van onderscheiding. Een merknaam die zich onderscheidt van andere merken is makkelijker te onthouden voor consumenten. Een voorbeeld van een onderscheidende merknaam is Yahoo!, deze naam valt op ten opzichte van de andere merken op de markt. Daarnaast voldoet de naam ook aan twee condities waar een onderscheidende merknaam aan moet voldoen. De eerste conditie is beknoptheid, hoe korter een merknaam is hoe beter. De meest gedenkwaardige zijn vrij makkelijk uit te spreken in een korte tijdsperiode. Hier dicht aan gerelateerd is de tweede conditie, namelijk de simpliciteit van een merknaam. Aangezien een complexe onderscheidende merknaam vaak moeilijker is te onthouden. Terwijl het gemak waarmee er aan een merk kan worden gedacht toeneemt naarmate een merknaam simpeler is.

2. Ongewone spelling

Een andere manier om een gedenkwaardige merknaam te creëren is door het gebruik van ongebruikelijke spelling. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van merknamen die ongebruikelijk zijn (ten opzichte van het normale taalgebruik) positief gerelateerd zijn aan de gedenkwaardigheid van een merknaam. Het type van ongebruikelijke spelling kan plaatsvinden op verschillende wijzen. De eerste manier is terug te vinden in de merknaam/ het logo van Toys ‘R us. The oprichter heeft heel veel kritiek moeten slikken over de keuze van de representatie van “are” in de karakteristieke R. Daarnaast werd er ook kritiek geuit op de omgekeerde representatie van de letter R. Het lijkt er echter op dat de keuze van de oprichter toch heeft geleid tot vrij hoge mate van gedenkwaardigheid. Een ander voorbeeld is de merknaam Tumblr, wat lijkt te staan voor een verkorte versie van een langer woord. Ongeacht waar het voor staat, de naam Tumbler blijft wel vrij gemakkelijk hangen en is daarom dus gedenkwaardig.

3. Rijm

Een andere wijze om de gedenkwaardigheid van een merknaam te verhogen is door het gebruik van rijm. Een merknaam die rijmt leidt tot een soort van muzikale sensatie waardoor een naam makkelijker te onthouden is. Daarnaast blijft een rijmende merknaam eerder top-of-mind, waardoor het zowel het gemak van ophalen en herkenningen verbeterd. Voorbeelden kunnen worden teruggevonden in de Amerikaanse winkelketen 7-eleven en de gereedschap ontwikkelaar Black & Decker.

4. Onomatopee

Een andere wijze om gedenkwaardigheid van een merk te vergroten is door middel van onomatopeeën. Het woord zelf klinkt niet echt aantrekkelijk om te integreren in je eigen merknaam. Het gebruik van een onomatopee in een merknaam context is echter vrij simpel, namelijk het gebruik van een merknaam dat weergeeft wat je aanbiedt. Een voorbeeld is de hamburgerketen Sizzler, de naam representeert het sissende geluid van een hamburger op de gril. Terwijl de merknaam Twitter, samen met het logo van een vogel, het tweeten representeert (het geluid dat een vogel maakt).

5. Suggestieve merknamen

Een gerelateerde manier om je merknaam gedenkwaardiger te maken is door middel van het gebruik van suggestieve namen. Dit is terug te zien in een merknaam die relevante attributen of de toegevoegde waarde beschrijven in een product context. Voorbeelden kunnen worden gevonden in merken MasterCard en Booking.com. Omdat beide merknamen tot in een relatief hoge mate beschrijven wat voor service ze bieden, waardoor ze meer gedenkwaardig zijn. Consumenten die behoefte hebben aan een dergelijk type product zullen daarom eerder aan van deze merken denken, aangezien het makkelijker is op te halen in een dergelijke gebruikssituatie.

6. Hoog voorstellingsvermogen

Een andere manier om een gedenkwaardige merknaam te creeëren is door middel van het gebruik van een woord dat consumenten zich voorstellen. Dit effect leidt zelfs tot nog meer gedenkwaardigheid wanneer deze merknaam wordt gecombineerd met een overeenkomend logo. Voorbeelden kunnen worden teruggevonden in de merken Puma en Shell, waar de merknaam een bepaald beeld representeert voor consumenten. Door middel van deze mentale associatie wordt dit type merknaam sneller herdacht.

7. Woordgrappen

Een laatste methode die zal worden meegegeven is het gebruik van woordgrappen. Mensen houden, in het algemeen, van grapjes. Door middel van het gebruik van humor in je merknaam zou je daardoor gemakkelijker een gedenkwaardige merknaam kunnen maken. Om deze humor op een goede manier toe te passen is het wel belangrijk om het op een goede wijze te doen. Wat vooral goed werkt is het gebruik van verschillende betekenissen van woorden of zinnen die hetzelfde klinken, maar net iets anders zeggen. Aangezien dit mijn persoonlijke favoriet is om een gedenkwaardig merk te creëren, zal ik hieronder drie voorbeelden laten zien die het op een juiste wijze hebben uitgevoerd.

Hoe gaat dit verder?

In de nabije toekomst zal deze reeks van merknaam evaluatie criteria vervolgen. Waarbij de volgende post betekenisvolheid van een merk zal beslaan. Tot snel.

 

Deel dit bericht: