27
FEB
2017

De invloed van politici als merk bij de aankomende verkiezingen

Dat niet alleen bedrijven merken zijn, is waarschijnlijk wel bekend. Misschien heb je er wel eens over nagedacht dat mensen ook een merk kunnen zijn, denk aan Max Verstappen of Doutzen Kroes. Dit geldt ook voor politici, dat zie je vooral rondom de verkiezingstijd. En dit heeft zo zijn effect op de manier waarop wij stemmen straks op 15 maart. Eerder hebben wij al een artikel geschreven met de voorspelling dat Trump op basis van merkbekendheid de verkiezingen zou gaan winnen. Helaas, bleken wij gelijk te hebben. Dit leidde bij ons tot de motivatie om dit ook te onderzoeken voor de aanstaande verkiezingen in Nederland. Hiervoor hebben wij een onderzoek uitgevoerd onder 1000 Nederlanders (data verzameld door CG Selecties) om de waarde van het merk van verscheidene politici te achterhalen. De uitkomsten ondersteunen onze visie dat bekendheid bemind maakt, dus dat de media en BN’ers zelf verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van de politici die ze meer aandacht geven. Het gehele artikel is te vinden op Frankwatching, via deze link.

Daarnaast hebben wij op basis van de merkbekendheid een voorspelling kunnen doen van de uiteindelijke zetelverdeling. Wij hebben het idee hiermee dicht bij de resultaten van 15 maart te komen. We zullen het zien, maar willen de media toch graag op het hart drukken dat wie ze aandacht geven meer stemmen gaat krijgen.

Peilingen