De NPS score is bekend, de klant lijkt tevreden maar een goed idee van hoe het merkimago is in de hoofd van de (potentiele) klant is onbekend. Ziet de klant je op die manier – zoals je als merk zou willen worden gezien? Is de het imago in lijn met de positionering (gewenste imago)? 37°Celsius als imago coach helpt met passend imago advies om diepgaande inzicht in jouw merk te krijgen, te managen én succesvoller te maken.
Het imago is de beeldvorming die kleeft aan een product, persoon of organisatie. In dit geval, wat zijn de kenmerken waaronder jouw bedrijf bekend staat. Imago wordt opgebouwd door de som van marketingcommunicatie (imago marketing) in zijn geheel en de interpretatie hiervan door de ontvangers. Er is daarom een verschil tussen het gewenste- en werkelijke imago. Imago marketing en imago advies helpt jou om het gewenste imago te communiceren naar de klant en de potentiële klant.
Wanneer je inzicht hebt in hoe bestaande en potentiele klanten over je denken, kun je dit als basis gebruiken voor je merkenmanagementstrategie.
Door vervolgens te kiezen passende campagnes waarbij een consistent en passend merkimago over de bune wordt gebracht, is de kans groter dat de doelgroep overgaat tot aankoop. Op deze manier haal jij al je marketingdoelstellingen!
Imago verwerken in reclame is iets wat niet per definitie heel makkelijk is. Hoe zorg je dat wat je wil zeggen als merk goed wordt gecommuniceerd naar de doelgroep zodat hij of zij de juiste associaties met het merk heeft? Imago advies kan hier goed bij helpen.
Er zijn merken die het imago feilloos weten om te zetten naar reclame. Denk bijvoorbeeld aan de imago reclame van Kornuit die zichzelf enkele jaren geleden opnieuw heeft gepositioneerd als het biertje voor millennials in stedelijke gebieden. Deze specifieke doelgroep worstelt met uitdagingen van het jong zijn, maar wil maximaal genieten. Daarom heeft Kornuit zichzelf gepositioneerd als het biertje dat gemaakt is van momenten. De imago reclame “Made of Moments’’ helpt hierbij feilloos bij het steunen van de doelgroep in de overtuiging dat ervaringen meer waard zijn in het leven dan bezit.
Ook Nike – een merk dat staat voor performance en authencitiy met zijn slogan “just do it” – wist in 2021 in tijden van onzekerheid en pandemie zijn rol te pakken met de commercial #YouCan’tStopus. Iets wat naadloos aansluit bij performance, sport en gebracht op een authentieke manier.
Een voorbeeld van een merk dat wel wat imago advies kan gebruiken is de sector van telecomprovides. Sinds een tijdje lijkt het in de telecomsector sowieso een opgave te zijn om in te spelen op een relatie met de klant. De marketinguitingen lijken allemaal te gaan prijsconcurrentie en het binnenhalen van klanten op basis van product specificaties; denk aan snelheden en glasvezel.
Een uitzondering hierin is Xs4all, die bekend stond om het hoge serviceniveau, met ene bovengemiddelde klantenservice.
De imago consultants bij 37°Celsius zorgen wij voor imago advies op maat. Dit doen wij door gedegen onderzoek te doen naar hoe jouw merk geladen is in het hoofd van de potentiële doelgroep. Denkt de doelgroep net zo over jouw merk als je wil dat de doelgroep over jouw merk denkt? Hoe groot is het gat tussen de beoogde positionering en het merkimago?
Onze imago coaches geven imago advies op maat.
De voordelen van inzicht in het imago van jouw merk is dat je jouw merk kan gaan managen. Door meer inzicht te krijgen in hoe de potentiële doelgroep over jou denkt, zoals bijvoorbeeld de associaties die positief en uniek voor jou merk zijn maar ook de associaties die negatief en uniek voor jou merk zijn (merk problemen). Als je immers weet waar het probleem zit, kan je hier ook aan gaan werken door bijvoorbeeld de juiste campagnes.
Een voorbeeld van een merk die 37°Celsius verder heeft geholpen middels merkimago onderzoek is International Card Services (ICS).
Een consult bij 37°Celsius, hoe gaat het in zijn werk? Imago consultancy bij 37°Celsius is een combinatie tussen onderzoek en op basis hiervan advies.
1. Onderzoeksopzet
Dit houdt in dat we door middel van een sessie samen gaan kijken naar wie er mee moet worden genomen in het onderzoek (wie is de klant, wie is de potentiele klant en hoe definiëren we deze) evenals of er buiten ons ProBAR© onderzoek klant specifieke vragen mee genomen moeten worden. Dit kunnen zowel imago gerelateerde vragen zijn of iets breder, zoals hoe bekend is het merk is bij de potentiéle doelgroep.
2. Onderzoeksresultaten
Bij 37°Celsius zorgen wij dat alle onderzoeksresultaten worden geanalyseerd en vertaald jouw team. De onderzoeksresultaten geven inzicht in hoe jouw merk scoort op verschillende merk KPI’s evenals hoe het imago van jouw merk is onder de (potentiele) doelgroep. We brengen hierbij in beeld waar binnen het imago nog winst bevalt te halen en wat de juiste stappen hiervoor zijn. Ook zijn we transparant in eventuele merkproblemen en problemen die door alle merken in jouw categorie worden ervaren.
3. Imago consultant
Samen met jou kijken we wat er voor nodig is binnen de marketingcommunicatie om te zorgen dat het (geanalyseerde) gat tussen huidig en gewenst imago wordt gedicht. Dit doen we door te adviseren over de boodschap alsmede de marketingkanalen.
4. Duurzaam merksucces!
Door eenduidige boodschap te vertellen tegen de doelgroep maar ook de boodschap die aansluit bij jouw positionering en relevant is onder de doelgroep, wordt jouw merk nog succesvoller!