Apostolisch Genootschap
Met een merkimago onderzoek, gefocust op logo- en merknaam, zochten we uit of het merk iederal over de juiste merkelementen beschikt om een nieuwe doelgroep aan te spreken.
Het Apostolisch Gemeenschap (ApGen) heeft in een meerjarenplan vastgesteld om relevant te blijven voor de samenleving. Het door ApGen nieuw gelanceerde merk ‘iederal’, dat het centrale thema Maatschappelijk Betrokkenheid moet vertegenwoordigen, moet ook aansluiten op dit plan. Maar spreekt het de gewenste nieuwe doelgroep aan? Hierbij is 37℃elsius gevraagd om de nieuwe merknaam en het logo te testen en te valideren.
Door middel van de onderzoeksmethode ProBAR® heeft 37℃elsius het nieuwe merk ‘iederal’ getest onder 700 Nederlandse respondenten. Hierbij was het doel was om te valideren of de positionering van het nieuwe merk iederal past bij de gekozen merkstrategie van ApGen. De resultaten van het onderzoek zijn opgeleverd in een kitchen review. Hierna zijn de uitkomsten in een verdiepende strategische sessie besproken met het merkteam en het bestuur van ApGen.
Het ProBAR® onderzoek heeft tot een keuze geleid voor het beeldmerk, omdat deze op alle gewenste aspecten (associaties, merkwaarden, attitude) beter scoorde dan het woordmerk. Daarnaast is er gekozen voor de slogan “alle ruimte voor verdieping en verbinding” als ondersteuning van het logo. Momenteel heeft draagt Iederal een variant van deze slogan uit, “ontmoet anderen, ontdek jezelf”.
"Wanneer iederal wordt ondersteund door Apostolisch Genootschap in de communicatie gaat dit ten koste van de positionering van het merk iederal.”
Het experiment heeft daarnaast uitgewezen dat wanneer iederal wordt ondersteund door Apostolisch Genootschap in de communicatie, dit ten koste gaat van de positionering van het merk iederal. Hiertoe is besloten om iederal als “stand-alone” merk naar buiten te communiceren. Hierbij hebben zij een vertaalslag gemaakt naar een eigen iederal website, socialmedia kanalen (Instagram en Facebook) en evenementen.
“37°Celsius heeft ons uitstekend geholpen met het valideren van ons nieuwe merk iederal. Het ProBAR-onderzoek bracht ons een belangrijk inzicht. Wanneer Apgen (Apostolisch Genootschap) als endorser brand wordt ingezet, overschaduwen de sterke merkassociaties van Apgen de nieuwe merkassociaties van het zingevingsprogramma iederal. Hieruit kunnen we concluderen dat iederal als merk op zichzelf, dus zonder nadrukkelijke link met Apgen, beter in staat is om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Dit hebben we doorvertaald naar onder andere een mooie website, events, een magazine en social kanalen die puur gericht zijn op iederal!"
Viola Lindeboom
Strategische marketing en communicatie Apostolisch Genootschap