De Bibliotheek
Dit is de grote ambitie van de Bibliotheek. En zo’n grote ambitie vraagt natuurlijk om grote veranderingen. Met merkimago onderzoek gaven wij de Bibliotheek inzicht in de huidige stand van zaken.
In 2021 is er een nieuwe positionering ontwikkeld, die is vastgelegd in een merkgids. Om het imago bij te sturen naar de gewenste positionering is eerst inzicht in het huidige merkimago nodig. Dit is waar de samenwerking met 37ºCelsius tot stand kwam. Met een uitgebreid merkimago onderzoek achterhaalden we de uitgangspositie en de knoppen waar de Bibliotheek aan moet draaien voor het behalen van de ambitie.
Aan de hand van een groot ProBAR® onderzoek hebben wij het merkimago in kaart gebracht. Met een respondentenaantal van 1026 hebben we een Nederlands representatief beeld gekregen van het imago onder zowel gebruikers als niet-gebruikers van de Bibliotheek. Naast informatie over bekendheid, associaties, attitudes en resonantie, zijn ook associaties met de merkwaarden en de marktbehoeften meegenomen.
Uit het onderzoek is met scores op elk onderdeel van de Keller piramide duidelijk geworden hoe mensen de Bibliotheek zien en wat de focuspunten zijn. Tegen de verwachting in was de Bibliotheek de eerste organisatie waar men aan dacht bij een ontmoetingsplek. Spontane bekendheid in de domeinen ontspanning & inspiratie en persoonlijke ontwikkeling lagen een stuk lager.
Zoals verwacht was de sterkste associatie ‘boeken’, maar daarnaast kwamen bijvoorbeeld ook de merkwaarden uit de nieuwe positionering terug. Een belangrijk inzicht was dat veel mensen ook aan ‘rust’ dachten en dat dit als heel positief en uniek voor de Bibliotheek werd gezien. De merkwaardes energiek en behulpzaam bleken het meest waardevol voor het bereiken van loyaliteit.
“Tegen de verwachting in was de Bibliotheek de eerste organisatie waar men aan dacht bij een ontmoetingsplek.”
“37°Celsius heeft onze Bibliotheek uitstekend geholpen met het proces van herpositionering. Met de ProBAR-tool hebben we snel zicht gekregen op de staat van ons merk op alle dimensies van de Keller-piramide. Daarna hebben we in een inspirerende workshop de beoogde herpositionering verbonden met de woorden en taal die binnen onze organisatie authentiek aanvoelt. Jorge heeft het vermogen om vanuit de merktechniek samen met jou als klant op zoek te gaan naar de unieke, positief onderscheidende kwaliteit van je organisatie.”
Cyril Crutz
Directeur en bestuurder Biblioplus