houtt
Zie je door de bomen het bos niet meer door de overvloed aan online aanbod van tuimeubelen? De start-up houtt is de specialist in het gemakkelijk maken van het aanschafproces, van bestelling tot levering. Wij gingen met het team van houtt aan de slag met specifieke merk gerelateerde vragen, om zo de merkidentiteit en merkpositionering van houtt in kaart te brengen.
Houtt is opgericht door twee families die een gedeelde visie hebben op de houtindustrie. houtt heeft producten en merken die aan hoge kwaliteitseisen moeten voldoen, tegen een scherpe prijs. Het bedrijf houdt zich ook bezig met de thema’s maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.
“Er zijn twee doelgroepen waar houtt iets voor kan betekenen: doe-het-zelvers en niet-doe-het-zelvers.”
In de workshop werd aan de hand van verschillende oefeningen, zoals de kern van het merk vangen in 6 woorden, een goed begin gemaakt om de identiteit van Houtt in beeld te brengen. Vervolgens hebben we de brand personality van Houtt bepaald en concurrentieposities uitgewerkt. Aan de hand van de gemaakte persona hebben we een positioneringsstatement opgesteld, waar uiteindelijk value propostions op doorontwikkeld kunnen worden.
Een belangrijk inzicht was dat er twee verschillende doelgroepen zijn waar Houtt iets voor kan betekenen: de doe-het-zelver en niet-doe-het-zelver. Beide groepen vragen om een andere benadering, omdat ze ook anders tegen het proces van bestellen en installeren van tuinmeubelen aankijken. Nu de verschillen tussen de twee groepen duidelijker in beeld zijn, kan dit meegenomen worden in het opstellen van persona’s en ook in het positioneringsstatement, om zo goed duidelijk te maken welk soort consument je bedient in de markt en hoe je dat doet.
‘’Tijdens de workshop bij 37°Celsius zijn we aan de slag gegaan met de onderwerpen merkidentiteit en de merkpositionering voor ons bedrijf houtt. Nadat we enkele strategische vraagstukken hadden aangeleverd, heeft 37°Celsius deze vraagstukken verwerkt in interactieve opdrachten, om zo tot een scherpere merkidentiteit en merkpositionering te komen. Dit zal ons zeker helpen om het juiste imago bij onze klanten te creëren. Ook hebben we gekeken naar de verschillende segmenten binnen onze markt en aan welke behoefte wij als tuinhout webshop kunnen voldoen. Dit nu helder op papier hebben geeft gelijk al richting en structuur, waarvoor we 37°Celsius erg dankbaar zijn. Team 37°Celsius, bedankt voor jullie bijdrage aan onze merkstrategie en wij komen zeker nog eens lang voor een branding brainstorm.”
Maaike Buys
Oprichter en marketeer houtt