37°Celsius maakt merken duurzaam relevant
Na het samengaan van GITP en Pi Company wou men samen interne trots en duurzaam extern succes bereiken. Welk merk na de fusie een grote(re) rol moest gaan spelen, hebben wij samen met GITP en PiCompany middels strategische sessies en diepte-interviews geanalyseerd.
Achtergrond
GITP en Pi Company samen bieden organisaties inzicht in het talent, de inzetbaarheid en het ontwikkel potentieel van medewerkers. Een bundeling van de gezamenlijke krachten brengt mensen en data bij elkaar, en dat noemen zij Talent Intelligence. Op deze manier stellen GITP en PiCompany organisaties in staat om succesvol te zijn, de juiste mensen te selecteren en medewerkers te helpen met hun ontwikkeling.
Aanpak
De volgende onderzoeksvragen zijn behandeld binnen dit project:
1. Hebben de merken GITP en Pi Company voldoende merkwaarde om iets toe te voegen aan de waarde van de corporate organisatie?
2. Zijn de marktbehoeften homogeen genoeg om ze geloofwaardig, onderscheidend en relevant te kunnen bedienen met één merk?
3. Kan één sterk organisatiemerk mensen van beide bedrijven met elkaar verbinden?
Om deze vragen te beantwoorden zijn de volgende stappen ondernomen: -Workshop merkarchitectuur: om een gemeenschappelijke basis te creëren voor het nemen van beslissingen-Workshop merkstrategie en portfoliomanagement: om de relatie tussen de merken en de marktbehoeften te onderzoeken-Workshop merkidentiteit: om te bepalen of één merk kan verbinden-Op basis van Team Vier onderzoek is de huidige positionering onder de loep genomen-Op basis van ProBarOnderzoek is onderzoek gedaan naar de huidige merkwaarden van beide merken -Op basis van diepte-interviews, observaties en ‘koffietafel gesprekken’ is zowel de gedeelde identiteit vastgesteld als bepaald hoe mensen tegenover de verandering staan-
Om dit alles te realiseren is een merkteam van zes personen samengesteld uit de volgende disciplines: commercie, ICT en HR. De volgende onderwerpen zijn tijdens het gehele proces aan bod gekomen: merkwaarde, merkimago, merkenbouw, merkarchitectuur en merk(portfolio) management.
Uit intern onderzoek is gebleken dat er sprake is van een gedeelde identiteit tussen de twee merken (GITP &PiCompany). Uit de externe analyse is gebleken dat er een overlap en fit bestond tussen de merkassociaties en merkposities van de twee merken. Op basis hiervan is er geadviseerd te positioneren door middel van het creëren van één sterk nieuw merk, namelijk: GiTPi. Op deze manier is het gevaar van een mogelijke kannibalisatie tussen de twee merken weggenomen en de weg naar duurzaam merksucces vrijgemaakt.