Maandelijkse favorieten – APRIL

Coolblue buiten
Dit was voor ons een van de meest opvallende 1 april grappen van dit jaar. Pieter Zwart, CEO van Coolblue, vertelde in een video over de zogenaamde nieuwe dienst van het bedrijf: “TakeMeAway.com” of “DeliverYou” (hij was nog niet helemaal uit over de naam). Kort gezegd: het bedrijf gaat naast pakketten bezorgen en producten achter de voordeur installeren, nu ook mensen bezorgen. Consumenten zouden een afspraak kunnen maken en een tijdslot kunnen kiezen waarop ze worden opgehaald door een Coolblue bakfiets mét Coolblue “chauffeur”. Je zou de bakfiets bijvoorbeeld kunnen gebruiken om even tot rust te komen en te genieten van de omgeving of voor om je werk te doen, als je het thuiswerken even zat bent.

Dit was een van de meest spraakmakende 1 aprilgrappen tijdens de lunch, omdat we de grap allemaal geniaal vonden. Het merk staat al bekend om de ijzersterke marketingcampagnes, en deze kan wat ons betreft in hetzelfde rijtje. Coolblue doet alles voor een glimlach, zoals velen zullen weten, en daarmee slaat deze grap de spijker op z’n kop. Dit omdat de campagne goed aansluit bij de identiteit van het merk. Het is duidelijk dat ook bij deze campagne goed gekeken is naar de waarden van het merk: eigenzinnig, flexibel, vrienden en gewoon doen. De campagne is eigenzinnig, omdat het merk “lekker zichzelf” is. Ook als de merknaam niet zou worden gecommuniceerd in de campagne, zullen veel mensen zo’n soort grap toch nog aan Coolblue matchen. Doordat Pieter zelf, zonder stropdas, maar in een spijkerbroek, de nieuwe dienst aankondigt, komt de merkwaarde “vrienden” duidelijk naar voren. Deze waarde betekent voor Coolblue: gelijkwaardigheid, wat het heel authentiek maakt dat Pieter zich niet als CEO of degene met de hoogste functie profileert.

Wat ons betreft dus een super goed uitgedachte campagne die raakt aan de merkidentiteit van Coolblue en daardoor authentiek overkomt. We hopen meer van dit soort campagnes voorbij te zien komen in de toekomst!

Gorillas
Gorillas is “changing the game”. Gorillas is een bezorgservice die jouw boodschappen binnen 10 minuten aan huis levert. Een aantal mensen van ons team hebben dit de afgelopen twee weken eens uitgeprobeerd en 10 minuten bleek zelfs ruim. De bestellingen werden zelfs binnen 8 en 7 minuten geleverd. Echt verbazingwekkend, wat ons betreft.

Wij als branding consultancy duiken natuurlijk direct het merk in: wat is de merkidentiteit? en hoe laten ze deze in hun communicatie blijken? Ondanks dat de service fantastisch is, is de communicatie en online marketing van het merk allesbehalve. Wat ons direct opviel aan het account op Instagram, is de hoeveelheid volgers t.o.v. het aantal likes per foto. Met ruim vijfduizend volgers zouden wij verwachten dat je wel meer dan 65 likes (gemiddeld) per foto zou moeten krijgen. Komt dat dan door het product? Wij denken van niet, want de service heeft veel potentie. Als je in één oogopslag kijkt naar de “feed” van het merk op Instagram, haal je er niet direct de kern, de persoonlijkheid en de identiteit van het merk uit. Die ene oogopslag is daarentegen uiterst belangrijk, omdat consumenten tegenwoordig niet meer de tijd nemen of hebben om de “about us” pagina te lezen op de website om achter de identiteit van het merk te komen. De foto’s die het merk op Instagram post zijn niet veelzeggend, te functioneel en misschien zelfs een beetje saai. Het valt niet op. En met de overload aan prikkels op het internet is dat nu precies wat je moet proberen wél te doen als merk. Opvallen. Daarnaast is het belangrijk om aan je merkidentiteit te bouwen, omdat dit voor consumenten twee voordelen heeft. Ten eerste geeft een sterk merk meer zekerheid aan de consument. Het zorgt voor een risico verlaging van de kans dat de consument een slecht product koopt, omdat hij/zij bekend is met het merk. Ten tweede zorgt een merk ervoor dat consumenten zich kunnen identificeren en zichzelf kunnen uiten d.m.v. het merk.

Als we zelf zouden invullen wat de merkidentiteit van Gorillas maakt, dan is dat volgens ons te beschrijven met drie woorden: verbazingwekkend, mysterieus en game-changing. Verbazingwekkend ligt voor de hand, aangezien de service verbazingwekkend snel is. Daarnaast kwamen de producten in goede kwaliteit aan en was het drank ijskoud. Als je dat zou vergelijken met de ingedeukte en snel ingepakte pakketten van H&M, dan is dat haast miraculeus. Mysterieus is de service ook zeker, omdat niemand écht goed weet hoe het nu precies werkt. Als je zelf naar de supermarkt zou rennen om een fles prosecco te halen, dan zou je het lang niet redden om binnen 10 minuten thuis te zijn. Hoe is het mogelijk? Game-changing is natuurlijk ook voor de hand liggend. Zoals eerder al benoemd, wij hebben nog nooit een bezorgservice gezien die zo snel bestellingen levert. Dit is iets wat webshops, supermarkten en andere bezorg maatschappijen in de gaten moeten houden, want consumenten merken nu dat same-day delivery toch niet de snelst mogelijke optie is. Het is werkelijk waar een start van een revolutie, denken wij.

We zouden het Gorillas daarom aanraden om deze drie woorden leidend te laten zijn voor elke post, bericht of story die ze op de socials posten. Dit kan bijvoorbeeld door foto’s te posten van de verbaasde gezichten van klanten of door duidelijk te maken dat Gorillas een revolutie is gestart binnen de bezorging van bestellingen. Zo kan Gorillas aan het merk bouwen en een duidelijke identiteit uitserveren aan consumenten.

       

Deel dit bericht: