Net als de afgelopen jaren organiseerde wij de UvA Digital Masterclass weer. Echter dit jaar ging het toch net iets anders dan verwacht. Zo hebben wij het dit jaar voor de eerste keer compleet digitaal mogen organiseren. Hoewel dit toch even wennen was, kunnen we zeggen dat het dit jaar weer een groot succes was. Onze deelnemers hebben dit jaar weer naar fantastische sprekers kunnen luisteren zoals Stefan Bothoff, Erik Kroeze, Guda van Noort, Roeland Dietvorst en vele andere.
Hieronder een kleine samenvatting waar we het dit jaar over hebben gehad:
Sessie 1: Marketing Technology
In de eerste sessie van deze series masterclasses hadden we professor Guda Van Noort die het spits afbeet. Een zeer interactieve sessie waar Guda ons vertelde over allerlei nieuwe media technologieën en hoe je gepersonaliseerd kan marketen. Daarna was het de beurt aan Elias Crum. Elias presenteerde ons de marketingtrends and challenges die 2021 ons gaat brengen. Zo staat 2021 in het teken van smart advertising en wordt marketing personalisatie nog belangrijker. Ondanks dat een 4 uur durende online marketing masterclass toch even wennen was, waren de deelnemers zeer enthousiast na afloop.
Sessie 2: Content- & Social Media Marketing
Dr Daan Muntinga was de eerste van deze sessie. Daan kwam in zijn eerste van twee sessies ons bijpraten over de antecedenten van social media marketing.
Ook professor Ed Peelen presenteerde deze sessie en stond in het teken van content marketing. Wat werkt en wat werkt juist niet, hoe weet je wat je moet gebruiken met al deze technologieën die beschikbaar zijn? Kortom een leuke, en waardevolle masterclass voor onze deelnemers.
Sessie 3: Merkbeheer van morgen
In deze sessie kwam Daan Muntinga voor de tweede keer langs om aansluitend met Stefan Bothoff te praten over hoe in een snelle en digitale wereld merken zich juist kunnen aanpassen, meebewegen en hoe ze moeten reageren. De les van deze sessie stond in het teken van Meten = Weten en werd er uitgelegd hoe je een impact kan meten van een marketingcampagne.
Sessie 4: Neuroscience en impliciete meetmethodes
Deze masterclass werd volledig ingevuld door Dr Roeland Dietvorst de lead behavioural scientist van Nationale Nederlanden.
Waar “oude” marketing nog uit gaat van de mens als iemand die alle beslissingen rationeel overweegt, liet Dr. Roeland Dievorst tijdens deze Masterclass opnieuw zien dat een groot deel van onze beslissingen in een split second worden genomen. Impulsief. Uitleggen waarom we nu die keuze gemaakt hebben, gebeurt vaak pas achteraf.
Roeland Dietvorst met zijn achtergrond in cognitieve- en biologische psychologie aan de Erasmus Universiteit heeft al velen merken geholpen met neuromarketing onderzoek en advies. Met alle kennis die zowel door onderzoek als praktijk is vergaard, hebben wij als deelnemers van de masterclass 4 uur lang geboeid geluisterd (en ons verbaasd over ons eigen brein).
Sessie 5: Reputatiemanagement in de networked society
Erik Kroeze, manager mediarelaties, was deze week onze eregast. Hij kwam langs om te vertellen over het reputatiemanagement bij de NS. Dat is een complexe opdracht, met meer dan 20.000 nieuwsberichten per jaar, cross mediaal. Erik had drie essentiële tips om hier mee om te gaan:
1. Doe normaal (reageer als een normaal mens),
2. Geef je over aan de echte werkelijkheid
3. Ga naast je klant zitten in plaats van er tegenover
Zo krijg je een menselijk gezicht en dat vertaalt in een aanzienlijke verbetering van de reputatie van de NS.
Dat dat ook een wetenschappelijke grondslag heeft, liet Dr. Lotte Willemsen lector bij de Hogeschool van Rotterdam zien. Niet alleen liet zij met uitvoerige literatuurstudies zien hoe belangrijk menselijkheid is. Ze toonde ook met haar eigen onderzoek aan hoe veelzijdig het merk als mens is. Zo zien we hoe wetenschap en praktijk elkaar kunnen versterken.
Sessie 6: Innovatie in digitale communicatie en concepten
Hello 2040 2021! In de laatste masterclass van dit programma kwam Dr Marnix van Gisbergen spreken over de mogelijkheden van virtual en augmented reality. Wanneer kan je welke gebruiken, de ontelbare mogelijkheden en hoe je het kan implementeren in bijvoorbeeld, musea, games en voor merken. Onze laatste spreekster van deze masterclasses was Dr Andrea Weihrauch. Zij vulde Marnix zijn verhaal uitstekend aan en sprak over de up en downsides van Artificial Intelligence. Is AI gevaarlijk en hoe kunnen we er mee om gaan? Moeten er regels komen voor deze technologieën? Dit waren de vraagstukken waarmee Andrea ons aan de tand voelde. Nogmaals een super interessante masterclass waar we de toekomst tegenkwamen in het heden.
Ben je geïnteresseerd om mee te doen met de volgende masterclasses startende 1 april 2021? Laat het ons weten via ileen@37celsius.nl of neem contact op met Maartje Luinenburg via m.luinenburg@uva.nl