TU Delft masterevent

Merk & Evenementen

Hoe komt het merk TU Delft het best tot zijn recht op evenementen? Hoe ga ik om met het merk TU Delft wanneer het merk door meerdere stakeholders wordt gehost?

Met het merk als organiserend principe, zijn wij vanuit de vraag van de TU Delft communicatieteams aan de slag gegaan, met interactieve workshops over onder andere merk en event. Want (1) hoe zorg je dat het evenement TU Delft uitstraalt? En (2) hoe ga je nou eigenlijk om met het merk TU Delft wanneer het merk door meerdere stakeholders wordt gehost?

Evenement kunnen fungeren als een communicatiemiddel van- en voor je merk. Voor TU Delft geldt onder meer dat de pijlers creativiteit en experiment onlosmakelijk verbonden zijn aan het merk. Een vorm van creativiteit en experiment is dan ook ook altijd terug te zien op TU Delft evenementen.

Maar hoe zorg je dat je eigen identiteit goed vertegenwoordigd wordt wanneer je een event host met meerdere partijen? Theoretische gezien, kun je een evenement zien als een entiteit met een eigen associatief netwerk, denk bijvoorbeeld aan vrienden van Amstel live. Wanneer je deze associaties koppelt aan je eigen merk spreek je van secundaire associaties. Associaties die je kan lenen van een andere entiteit om het bestaande associatieve netwerk rijker te maken of de bestaande associaties te versterken. Op evenementen heb je als merk vaak te maken met partners waarmee samen het evenement wordt gehost. Hiermee beland je ook automatisch op het terrein van merkarchitectuur en vormgeven van de hiërarchie tussen verschillende merken. 

Moeten beiden merken het evenement 50/50 vertegenwoordigen en kies je voor co-branding? Of is het vanuit merkwaarde belangrijk dat er één merk visueel aan het woord is op het event? In termen van omgaan met partners is het belangrijk om constant de vraag te stellen of de partner of het event associaties heeft die jouw merk kunnen versterken. Om de koppeling tussen event en de merk scherp te krijgen, kan je jezelf onder andere de volgende vragen stellen:

  1. Welke merkwaarden willen we versterken of juist lenen van events?
  2. Hoe kunnen we daar vervolgens uiting aan geven?
    i.e. hoe sterk maken we de link?
  3. Hoe onderhandel je de gewenste positie met de partner?

Heb jij ook hulp nodig op het gebied van welke merkelementen jij moet inzetten op jouw evenementen of wil je de juiste positie innemen ten opzichte van partners? Neem contact op via info@37celsius.nl om de mogelijkheden door te nemen :-).