Sterke merken bouwen met ProBAR

37°Celsius en de UvA werken samen op gebied van merkenbouw en merkonderzoek

In 2003 werd ProBAR door 37°Celsius gelanceerd als innovatief merkanalyse instrument dat de sterkten en zwakten van merken blootlegt. In de afgelopen jaren is er veel veranderd, zowel in de merkwereld, als in het merkonderzoek. Door samenwerking met de UvA enerzijds en onderzoekbureaus anderzijds kan 37Celsius de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen integreren en praktisch toepasbaar maken.

Wat is er veranderd?

1. Het onderzoeksmodel dat ProBAR gebruikt is wetenschappelijk getoetst en uitgebreid, in samenwerking met drs. Roger Pruppers van de Amsterdam Business School (UvA). Naast de sterkte en richting wordt nu bijvoorbeeld ook de uniciteit van associaties vastgesteld. Dit geeft een completer beeld van de sterkte van merken.

2. De inzichten die ProBAR levert, worden omgezet in instrumenten als de Brand SWOT en een merkmigratiepad©: u weet dan niet alleen hoe uw merk ervoor staat, maar ook in welke richting uw merk zou moeten

bewegen om (nog) succesvoller te zijn. Zodoende kunt u het potentieel van uw merk nog beter benutten.

Marktleider, en dan?

Stel u bent (nog steeds) marktleider. Hoe weet u dan of uw merk nog kan groeien en waar deze te het makkelijkst te realiseren is. Door de eenzijdige focus op het merk en door het voorleggen van statements zult u er niet snel achter komen waar de ruimte ligt. ProBAR neemt naast het merk ook andere ‘cues’ mee in onderzoek, waardoor niet alleen beter zicht op de totale positie ontstaat, maar er ook veel meer aanknopingspunten voor groei zijn. Zo hebben de gekeken wat de dominante associaties in de biermarkt zijn. Slechts 1 op 7 noemt een biermerk. De helft daarvoor noemt Heineken. Dus is er voor Heineken heel wat ruimte om de categorie te claimen. ProBAR kan laten zien hoe de positie in het hoofd van de consument kan verbeteren.

Meer weten?

ProBAR is er ook voor u! Wilt u meer weten over ProBAR? Lees dan hier meer. Wilt u direct weten wat ProBAR oplevert en wat u moet investeren om het beste uit uw merk te halen? Contact ons voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit bericht: