Vorig jaar mei liet Sevagram voor het eerst een merkaudit uitvoeren. Wetenschappelijk gezien is een merk sterk als het sterke associaties oproept, die positief en uniek zijn voor dat merk. Uit het onderzoek van vorig jaar bleek al dat Sevagram een sterk merk is en dat de merkwaarden goed gekoppeld zijn.
Nog geen anderhalf jaar later blijkt dat deze positie nog verder verbeterd is: Een rare vergelijking misschien, maar een merk als Hema roept gemiddeld zo’n vijf associaties op, terwijl Sevagram bijna zes haalt. Nog knapper is dat ruim 80 procent van deze associaties positief is. Bijna de helft van de respondenten vindt deze associaties uniek voor Sevagram. Kortom: Sevagram is een ijzersterk merk!
Hoe zit het dan met de 9% negatieve associaties? Het interessante is dat deze niet uniek zijn voor Sevagram: concurrenten hebben ze ook. Deze gaan dan bijvoorbeeld over de bezuiniging in de zorg. Het is erg vervelend, maar men rekent dat Sevagram blijkbaar niet echt aan.
Aan het onderzoek deden werknemers en vrijwilliger mee, cliënten en familie van cliënten en zakelijke relaties. De meest genoemde associatie onder alle doelgroepen is “zorg”. De tweede is “goede zorg”. Het gaat dus om wat Sevagram doet en hoe ze dat doet. Daarna zie je variatie en dat de meeste groepen iets over de eigen groep zeggen. We kijken dus blijkbaar vaak door onze eigen bril en dat is gelijk een aandachtpunt uit het onderzoek: blijf oog houden voor de ander.
Wat ook sterk terug komt is de rol van Planetree. Anderhalf jaar geleden riep dat veel vraagtekens op, maar nu zien we bij alle doelgroepen dat Planetree genoemd wordt. Onder medewerkers is het zelfs de tweede associatie! Dat geeft aan hoe zeer Planetree onder de aandacht staat. Maar ook de slogan ‘Zorg met Bezieling’ werkt geweldig: het maakt Sevagram nog positiever en unieker. Alle reden dus om meer met deze opgebouwde merkwaarde te gaan doen! Meer hierover volgt in januari 2015!