De toekomst van gepersonaliseerde communicatie en privacy

Gisteren hield het SWOCC een symposium over de toekomst van gepersonaliseerde communicatie en privacy. De voornaamste doelstelling van het SWOCC is om een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk, waarbij ook gisteren meerdere wetenschappers en experts uit de praktijk aan het woord kwamen om inzichten uit te wisselen rondom het vraagstuk “Welke (persoonlijke) data mag je als bedrijf wel en niet gebruiken en hoe staat de consument hierin?” in aanloop naar de nieuwe privacywetgeving die mei dit jaar ingaat. Dit is één van thema’s die wij in samenwerking met SWOCC in de serie masterclasses Merk, Communicatie en Media, verder uitdiepen vanuit consumentenperspectief; en dus waren we erbij.

Tijdens de bijeenkomst kwam het zogenaamde privacy paradox sterk naar voren. Enerzijds is de consument bang om (persoonlijke) gegevens aan iedereen vrij te geven en is men tevens bang voor wat hiermee gebeurt, terwijl men in de praktijk toch een hoop (persoonlijke) data vrij gemakkelijk weggeeft. Vanuit de praktijk werd dan ook verbazingwekkend duidelijk wat voor gegevens (vooral grote commerciële) bedrijven allemaal van de consument verzamelt en, sterker nog, wat ze hiermee allemaal mee kunnen. Deze partijen geven aan dat personalisatie duidelijk werkt, maar dat het voor hen vooral de vraag is hoe ver zij hierin kunnen, willen en mogen gaan.

De sessie werd afgesloten door een inspirerende pitch door Marie-José Hoefmans, CEO van Schluss. Zij deelde haar visie over een wereld waarin iedereen weer volledig in controle is over zijn of haar gegevens en deze als het ware zelf vanuit een persoonlijke kluis beheert. Zij benadrukt hierbij het ondersteunen van de transitie van value for money naar value for data, waarbij bedrijven moeten aantonen waarom zij bepaalde gegevens van jou willen hebben en waarna jij zelf bepaalt of je dit ook wilt delen. Doordat jijzelf de controle hebt over je gegevens en deze zelf beheert, is de door jou gedeelde data ook gelijk up to date en accuraat, wat weer in het voordeel is van de bedrijven. Vooral naar aanleiding van het huidige data schandaal rondom Facebook zijn wij erg benieuwd naar de gevolgen van de nieuwe wetgeving op het gedrag van de consument en de ontwikkeling van bedrijven zoals Schluss!