Nrc.next-redacteuren discussieerden onlangs over het salaris van Matthijs van Nieuwkerk (Denken, 28 juni). Uit recent merkonderzoek kun je concluderen dat Van Nieuwkerk weinig bijdraagt aan de merknaam VARA. Uit het onderzoek over hoe mediamerken in het hoofd van de consument zitten blijkt dat programma’s veel sterker aan omroepen gekoppeld zijn dan presentatoren. Bijna de helft van de respondenten noemt een programma bij de betreffende omroep, slechts een op de vijf noemt een presentator. Wanneer gevraagd wordt naar associaties bij het merk VARA, is De Wereld Draait Door het meest genoemde programma. Paul de Leeuw wordt bij de VARA door een op de zes respondenten genoemd, gevolgd door Sonja Barend, Mies Bouman en Marcel van Dam. En Van Nieuwkerk? Niemand die hem noemt. Hij doet dus niets voor het merk van de omroep waardoor hij betaald wordt. Dat rechtvaardigt geen uitzonderlijk salaris.
gepubliceerd in nrc.next op 11 juli 2013