Merkimago onderzoek geeft eerlijk inzicht.

Hoe ziet de doelgroep jouw merk? Wat onderscheidt ons van de concurrentie? Welke associaties roept jouw merk op?

Merkimago onderzoek

Hoe ziet de doelgroep jouw merk? Dit is een belangrijke vraag voor elke organisatie. Merkimago onderzoek kan ingezet worden om hier inzicht in te krijgen. Met merkimago onderzoek kun je bijvoorbeeld achterhalen of jouw gekozen positionering wel bij de doelgroep aansluit. Je krijgt inzicht in wat jouw merk oproept. Daarmee kun je zien waar je al goed scoort, en waar er nog werk te verrichten is.

Wat is een merkimago onderzoek? 

Het opbouwen van een sterk, uniek en herkenbaar merkimago helpt om de relaties van je merk te versterken: vooral in dit digitale tijdperk – waarin concurrentie om de aandacht van de consument moordend is – kan een sterk merkimago doorslaggevend zijn. Merkimago onderzoek toont welke associaties mensen hebben met jouw merk. Hierdoor kom je erachter waar de potentie en de valkuilen van jouw merk zitten. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn als startpunt voor een nieuwe positionering, logo wijziging of geheel nieuwe merkstrategie.

Hoe doen wij merkimago onderzoek?

Om het merkimago goed vast te stellen hebben wij een eigen onderzoekstool ontwikkeld voor merkimago onderzoek: ProBAR® (Problem Brand Assessment Radar). Met deze tool doen we doormiddel van online vragenlijsten onderzoek naar het beeld dat consumenten hebben van een merk. We baseren ons merkimago onderzoek op het bekende merkmodel van Keller (Customer Based Brand Equity). Hierbij gebruiken we de door Keller (2001) gevalideerde schalen om bekendheid, attitudes en resonantie te meten.

Voor het onderzoeken van associaties hebben wij onze eigen unieke methode. Dit doen we met de op het eerste oog simpele vraag: “Schrijf alle gedachten op die bij je opkomen als je denkt aan merk X”. Door dit open uit te vragen ontdekken we wat de consument écht in zijn hoofd heeft bij een merk. Door antwoorden vervolgens te categoriseren vertalen we de associaties naar kwalitatieve data. 

Uniek aan ons merkimago onderzoek is dat het kwalitatief van aard is, waardoor diepgaand inzicht wordt verkregen. Maar door een voldoende grote steekproef te nemen kunnen hiermee ook kwantitatieve analyses worden uitgevoerd. Dit is belangrijk zodat we niet alleen de huidige situatie kunnen schetsen, maar ook kunnen laten zien hoe je het merkimago kunt verbeteren. 

merkimago onderzoek

Wat kan een merkimago onderzoek voor jou betekenen?

Een merkimago onderzoek geeft inzicht in alle lagen van het merkmodel van Keller: bekendheid, associaties, attitudes en resonantie. Ook krijg je inzicht in de mate waarin merkwaarden worden herkend door de doelgroep. Daarnaast geven we de relatie tussen deze factoren aan. Hierdoor komt naar voren aan welke knoppen jouw merk het beste kan draaien voor het bereiken van loyale klanten.

De associaties die bij het merkimago onderzoek naar voren komen, vertalen we naar Points of Parity, Points of Difference, Brand Problems & Category Problems. Zo ontdek je wat volgens de consument het onderscheidende vermogen van jouw merk is, welke associaties je minimaal moet hebben om te concurreren en voor welke eventuele problemen je moet waken.

Omdat we al velen merkimago onderzoeken hebben mogen doen, kunnen we ook vergelijkingen maken met één (of meerdere) van de andere 70 merken uit onze database. 

Waarom 37°Celsius?

Wij zijn het enige branding bureau in Amsterdam dat werkt met het principe brutally honest branding. We zeggen waar het op staat, ook als dat minder leuk is om te horen. Want alleen eerlijke feedback helpt een merk verder. Ons eigen ProBAR© onderzoekstool sluit daar naadloos op aan. Deze unieke methode laat ongefiltert zien wat je doelgroep van je merk vindt. 

Al ons werk is maatwerk. Dus naast de beschreven merkimago onderzoeksmethode, kijken we natuurlijk altijd samen welke inzichten voor jouw merk belangrijk zijn. Zo onderzoeken we alleen dat wat je echt wil weten! Ook is er bij feedback sessies altijd ruimte voor input, veranderingen en verbeterpunten. Samen komen we tot het beste resultaat. 

Eerdere inzichten uit merkimago onderzoek

De inzichten uit merkimago onderzoek verschillen altijd enorm. Zo kwam bij eerder onderzoek van ons naar De Bibliotheek naar boven, ondanks dat je het niet zou verwachten, dat het verschil tussen leden en niet-leden nihil was. Het beeld van de bibliotheek is over het algemeen in ieders gedachten dus nagenoeg hetzelfde. In de case van Bohn Stafleu van Loghum was de uitkomst dat het samenvoegen van merken minder weerstand bood dan verwacht. Met deze uitkomst kon Bohn Stafleu van Loghum hun merkportfolio strategisch onderbouwd inrichten. Andere inzichten uit merkimago onderzoek, van bijvoorbeeld een logowijziging, kun je lezen in de case over Apgen en Iederal. Ook hebben wij eerder onderzoek gedaan naar 

Jouw branding verbeteren?

Is merkimago onderzoek niet exact waar je nu op zoek naar bent? Maar je bent wel gemotiveerd om aan jouw merk te bouwen? Wij zijn breed gespecialiseerd en kunnen je helpen met alle merkgerelateerde vraagstukken. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij merkidentiteit, merkpositionering en merkarchitectuur.

Maar ook als je merkfundament al staat, geven wij vaak merkinspiratie workshops, of bewaken we het merk in de uitrolfase van marketingcommunicatie. Altijd met onderbouwd, brutally honest, advies. 

Apgen-logo
Predator-logo
BSvL-logo
GITP-logo
ICS-logo
Bueno-Brothers-logo
Anelstart-logo
Somention-logo
TUDelft-logo