Merkpositionering bepaalt de associaties in het brein.

Hoe wil je gezien worden? Wat is jouw doelgroep? 

Merkpositionering

Welke elementen van jouw merk wil je in de etalage zetten? Wat moet jouw doelgroep écht weten over jouw merk? Samen bepalen we welke elementen van jouw merkidentiteit relevant zijn om naar jouw doelgroep over te brengen. Jouw merkidentiteit vormt het fundament voor de doorvertaling naar de positionering, maar niet alles is relevant voor de doelgroep. Samen ontwikkelen we hiervoor een scherpe en heldere positionering!

 

Wat is merkpositionering? 

Een merkpositionering gaat vooral om de associaties die jouw merk oproept in het hoofd van mensen. En welke plek je hiermee verovert in hun hart, of niet. Het liefst wil je het niveau van resonantie bereiken bij de consument, waarbij er een diepe connectie opgebouwd is tussen jouw merk en de mens. Hoe je de gewenste positie in het hoofd van jouw doelgroep bereikt, kun je vaststellen door middel van een positioneringsstrategie. In een positioneringstraject wordt duidelijk welke middelen en activiteiten je in moet zetten om jouw doel te bereiken. 

Hoe kunnen wij jouw merkpositionering bepalen?

Tijdens verschillende strategische sessies gaan we met alle merkbetrokkenen binnen jouw organisatie in gesprek over het merk. Tijdens deze dynamische sessies komen er verschillende oefeningen aanbod en stellen wij simpele doch prikkelende vragen met betrekking tot jullie merkbelofte en propositie. 

Je zult verbaasd zijn hoeveel discussie het soms oplevert om tot de kern van jouw merk te komen. Voor ons en de deelnemers altijd weer een bevestiging voor het belang om deze vraagstukken te behandelen. Hiermee is een merkpositionering traject niet alleen strategisch van aard maar zorgt het ook voor interne alignement van alle betrokkenen.

merkpositionering bepalen

Wat kan een merkpositionering voor jou betekenen?

We leven in een tijd waarin consumenten worden overspoeld met aanbod en middelen. Wij zien merken in toenemende mate afdrijven van hun merkidentiteit en kernwaarden. Ze drijven af van hun essentie en gaan dingen doen/uitdragen die helemaal niet passen bij hun belofte/propositie passen. Hierdoor bouwen ze niet aan het merk en ontstaat er een ‘waterige’ positionering. 

Alle sessies, vragen en antwoorden komen tezamen in het positioneringstatement. Een goede merkpositionering verschaft jou (en de rest van de organisatie) inzicht in wat het is dat jullie doen, hoe jullie dit doen, voor wie, waarom en in welke context. Zo helpen wij jouw organisaties de kracht van het merk boven te halen en dit door te vertalen naar een strakke merkpositionering. 

Dit positioneringstatement dient als fundament voor alle toekomstige communicatie, campagnes en overige content, om zo een positie in het brein (perceptie) van de jouw doelgroep te claimen/veroveren. Een samenwerking is voor ons geslaagd wanneer wij alle betrokkenen vol overtuiging achter het tot stand gekomen statement krijgen en (weer) enthousiasmeren voor het merk.

 

Apgen-logo
Bueno-Brothers-logo
BSvL-logo
GITP-logo
ICS-logo
Predator-logo
Anelstart-logo
Somention-logo
TUDelft-logo

Jouw branding verbeteren?

Is merkidentiteit niet exact waar je nu op zoek naar bent? Maar je bent wel gemotiveerd om aan jouw merk te bouwen? Wij zijn breed gespecialiseerd en kunnen je helpen met alle merkgerelateerde vraagstukken. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij merkidentiteit, merkarchitectuur en merkimago.  

Maar ook als je merkfundament al staat, geven wij vaak merkinspiratie workshops, of bewaken we het merk in de uitrolfase van marketingcommunicatie. Altijd met onderbouwd, brutally honest, advies.