Welke algemene indruk en associaties heeft jouw doelgroep van jouw merk?

Stagiaires bij Celsius zijn niet zomaar 37ºCelsius toppers, maar houden zich daarbuiten ook met toffe, interessante projecten bezig. Zo ook de bezige bij: Floor Mönch. Naast haar stage, volgt ze een master Marketing aan de Vrije Universiteit en bouwt ze aan haar eigen merk: Heppie Receppie. Heppie Receppie is de website die optimistische, veganistische recepten deelt voor iedereen die een gezonde levensstijl wil aanhouden en vaak last heeft van buikklachten of een chronische darmziekte heeft. Dit omdat het belangrijk is jouw buik “heppie” te houden als je zelf lekker in je vel wil zitten. Het initiatief is geboren uit de diagnose die Floor een jaar geleden kreeg: de ziekte van Crohn. Na uitzichtloze gesprekken met artsen en een toekomst vol met medicijnen, besloot ze het roer om te gooien. Ze gelooft erin dat door gezond en voornamelijk plantaardig te eten, je jouw buik blij houdt. Dit is uitgegroeid tot een platform waarop zij haar eigen ervaringen deelt met bijvoorbeeld verschillende soorten brood, Probiotica en vitaminen. Dit omdat ze anderen met dezelfde of soortgelijke problemen wilt helpen en ook de positiviteit erin wilt houden, als het soms allemaal even tegen lijkt te zitten.

Wij, als branding consultancy konden het niet laten om eens het merk Heppie Receppie in te duiken. Daarom hebben wij een aantal weken geleden jullie hulp gevraagd bij het beoordelen van de merknaam en het logo. Hier kwam een interessante woordwolk uit, waaraan wij konden zien wat de associaties zijn die mensen hebben bij het zien van het logo en de merknaam. Associaties die overeenkomen met het merk (en die het merk daarom wenst op te roepen) zijn: “koken”, “recepten” en “gezellig”. Door het logo kwamen er ook niet passende associaties naar boven, zoals “hondenvoer” en “hotdog”. Deze woordwolk is één van de eerste stappen die wij nemen bij het beoordelen van een merknaam of logo. Dit omdat je middels vrije associaties de daadwerkelijke gedachten van de consument uitvraagt, krijg je waardevolle informatie over de kracht van de merkelementen. Hieronder vertelt Floor zelf wat ze heeft geconcludeerd aan de hand van de woordwolk:

       

 

 

 

 

 

 

“Het eerste dat me opvalt is dat de merknaam en het logo de juiste associaties oproepen als het gaat om koken en recepten. Dat komt hoogstwaarschijnlijk door het woord “receppie” in de naam. Een onderdeel van de merkidentiteit dat niet (genoeg) naar voren komt is “veganisme’. Dit vormt daarentegen wel een onderdeel van de fundering van het merk en vind ik dus belangrijk om te verwerken in het logo en de merknaam. Voornamelijk omdat het om een specifieke doelgroep gaat die ik wil aantrekken. Het logo bevat nu een afbeelding van een teckel, die bij sommige mensen de associatie met hondenvoer opwekt. Daarentegen denk ik dat de teckel ook een leuke, unieke touch geeft aan het logo. Ook heeft de teckel een hartje in z’n buik, wat staat voor de ziekte van Crohn en de positieve draai die ik eraan heb willen geven. Daarom zal ik de teckel niet uit het logo halen. Ik denk bovendien dat door “vegan recepten” of “100% vegan” toe te voegen aan het logo, dat de associatie met hondenvoer minder wordt. Dit zou ik wel nog een keer willen testen door middel van het uitvragen van vrije associaties. Ik ben heel blij met deze waardevolle inzichten die de woordwolk heeft gegeven over mijn merknaam en logo. Dit geeft me ook weer energie om het merk, de identiteit en de positionering verder uit te denken!”

Deze woordwolk geeft jou een heel klein inkijkje in hoe we bij 37ºCelsius onderzoek doen. Wij hebben een onderzoeksmethode ontwikkeld: ProBAR®. Kwalitatief van aard, waardoor diepgaand inzicht wordt verkregen, maar door een voldoende grote steekproef te nemen kunnen hiermee ook kwantitatieve analyses worden uitgevoerd. Ook wordt geheel inzichtelijk hoe positief en uniek de associaties zijn voor jouw merk(element). Het interessante is dat je deze methode ook kunt toepassen bij merken die nog niet bekend zijn, Je ziet dan nog beter of de merknaam helpt bij het bouwen van een sterk merk, De methode is gekoppeld aan het merkmodel van Keller, dat aangeeft hoe je stap voor stap klant gedreven merkmeerwaarde bouwt. Wil je meer weten? Maak een gratis intakegesprek via onze website en wij vertellen je precies wat we voor jou kunnen betekenen.

 

Deel dit bericht: