White paper over de rol van bekendheid bij de verkiezingen

Kortgeleden publiceerden wij ons artikel over de invloed van bekendheid (en het bekend maken) van politici op het stemgedrag, op frankwatching. Dit artikel kwam voort uit een grootschalig onderzoek onder ruim 1000 respondenten. Het doel van het artikel was om inzicht te verschaffen in het effect van de rol van media in het aandacht geven aan politici. Een deel van de resultaten van het onderzoek zijn echter niet besproken in het artikel. Toen wij na de verkiezingen ondervonden dat onze voorspellingen heel dichtbij de daadwerkelijke uitslag van de verkiezingen lagen voelden wij ons extreem gesterkt in onze overtuiging van de invloed van bekendheid. Daarom besloten wij een white paper te publiceren met meer diepgaande inzichten over de invloed van bekendheid van politici.

In dit white paper hebben wij, onder andere, onze bevindingen over hoe wij (Nederlanders) tegen politici aankijken uiteengezet. De 10 bekendste politici komen ook stuk voor stuk aan bod, met verscheidene inzichten. In zijn geheel toont deze white paper een interessant inzicht in de rol van bekendheid voor politici in Nederland op het stemgedrag van kiezers. Waarbij het er sterk op lijkt dat de media de grote partijen groot wil houden en de kleine partijen klein. Maar in een bredere context bieden de bevindingen van ons onderzoek ook stof tot nadenken voor buitenlandse verkiezingen.  Want, zoals de white paper en het artikel aantonen: hoe bekender hoe beminder. Wij hopen daarom dat wij met onze inzichten duidelijk hebben gemaakt dat we personen die wij niet aan de macht willen hebben niet bekend moeten maken.

 

Download de white paper hier:

De nationale merkverkiezingen 37ºCelsius

 

Deel dit bericht:
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.